OpenClass: Proslava Dana slobode računalne grafike i računanja na grafičkim procesorima 2018

Datum održavanja: četvrtak, 20.12.2018. u 17:00 sati, prostorija O-028
Predavač: dr. sc. Vedran Miletić, Odjel za informatiku, Sveučilište u Rijeci
Naziv predavanja: Dan slobode računalne grafike i računanja na grafičkim procesorima 2018


Sažetak:

15. prosinca 2015. godine tvrtka AMD, odnosno njezin odjel Radeon Technologies Group, obznanila je da pokreće inicijativu GPUOpen u okviru koje će tijekom narednih mjeseci i godina:

  • razvijanjem vlastitog softvera kao slobodni softver otvorenog koda omogućiti širu primjenu istog,
  • autorima igara za PC ponuditi mogućnost da razvijaju igre za PC kao da ih rade za konzole, odnosno imaju biblioteku gotovog optimiziranog koda koji mogu ponovno koristiti po želji,
  • znanstvenicima i drugim korisnicima računala visokih performansi dati uvid u stog biblioteka i upravljačkih programa na kojima se njihove aplikacije izvode te mogućnost da taj stog prilagođavaju svojim potrebama te, možda i najvažnije,
  • upravljački programi za grafičke procesore Radeon na Linuxu biti zasnovani na postojećoj infrastrukturi unutar jezgre Linuxa, Direct Rendering Managera, Mese, LLVM-a umjesto dotadašnje vlasničke AMD-ove, da će se AMD aktivnije uključiti u njihov razvoj i da će otvoriti gotovo sve komponente svojih dotadašnjih vlasničkih upravljačkih programa.


Ovakva odluka nije bez presedana; u posljednjih dvadeset godina slično su napravili Netscape, Sun, Red Hat i brojni drugi pa bi se dalo pomisliti da je AMD tek jedan u nizu. Međutim, potencijalni utjecaj ovakve odluke mjerljiv je s utjecajem koji je imalo Netscapeovo otvaranje Communicatora u okviru projekta Mozilla; događanja u gamingu, kao i na webu, vidljiva su u mainstreamu te zainteresirani za tehnologiju koja stoji iza alata koji koriste na taj način dobiju priliku učiti na slobodnom softveru otvorenog koda.

Utjecaj AMD-ovog otvaranja koda i aktivnijeg uključivanja u razvoj postojećih slobodnih softvera otvorenog koda bio je i nastavlja biti vrlo impresivan. U manje od godinu dana od otvaranja podržani su OpenGL 4.3, 4.4 i tada zadnja aktualna verzija 4.5, što je učinilo da tada aktualne Tomb Raider i Middle-earth: Shadow of Mordor (među ostalim) igrivima na Linuxu na grafičkim procesorima Radeon. Uslijedila je podrška za Vulkan u vidu RADV-a napravljenog od strane zajednice koji je 2017. godine pokrenuo Talos Principle i DOOM. Podrška za novi hardver, grafički procesor Radeon Vega, bila je dostupna za preuzimanje s interneta na dan izlaska hardvera, a unutar stabilnih verzija distribucija Linuxa otprilike 3 mjeseca nakon izlaska hardvera, što je u odnosu na ranije generacije hardvera bilo veliko poboljšanje.

Koji je utjecaj AMD-ovih djelovanja na širi ekosustav slobodnog softvera otvorenog koda? Je li AMD primarno zaslužan za Valeveovo prihvaćanje Winea i DXVK-a u okviru Steam Playa kao službeno podržanog načina za igranje neprebačenih Windows igara na Linuxu? Je li NVIDIA odlučila da se kad-tad mora početi natjecati u otvorenosti pa krenula s PhysX-om? Kakva je situacija na strani superračunala, gdje je NVIDIA CUDA odnijela pobjedu nad OpenCL-om, mijenja li štogod C++17 i njegov modul parallel?